Ryzyko uzależnienia dzieci od telewizji i urządzeń multimedialnych – jak zapobiegać?
- 853 Views
- Paulina Kwiatkowska
- 1 czerwca 2020
- Ciekawostki
Współczesny świat funduje nam mnóstwo atrakcji. Jesteśmy z każdej strony bombardowani nadmiarem bodźców i choć czasem chcielibyśmy uwolnić się przynajmniej na chwilę od świata technologii to jest to bardzo utrudnione, wręcz niemożliwe. Postępowość, którą cechuje się dzisiejsza rzeczywistość ma znaczący wpływ na funkcjonowanie i zdrowie osób dorosłych, a w szczególności na rozwój dzieci.
Nie jest nam obce jako rodzicom słyszeć każdego dnia od swojej pociechy pytania w rodzaju: Mamo, czy mogę pograć w grę? Mamo, czy dasz mi telefon? Mamo, czy mogę włączyć bajkę? Oczywiście, nie ma w tym nic złego jeśli pozwolimy dziecku pograć w jego ulubioną grę, korzystać z telefonu, czy włączyć jego ukochaną bajkę. Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy jest to jedyna aktywność dziecka i nic poza tymi czynnościami nie chce wykonywać. Jeśli dostaje inną propozycję spędzania czasu, reaguje płaczem, krzykiem i agresją. Jak temu zaradzić?
Technologie informacyjno-komunikacyjne, które związane są z używaniem np. komputera, telefonu, tabletu stwarzają zarówno szanse jak i zagrożenia dla zdrowia i rozwoju dzieci. Układ nerwowy kilkuletniego dziecka jest jeszcze niedojrzały i w związku z tym wykazuje dużą podatność na,,przyzwyczajanie się” do korzystania z urządzeń multimedialnych. Wydaje się, że coraz więcej dzieci przejawia objawy typowe dla uzależnienia.
Aby uchronić dzieci przed destrukcyjnym wpływem,,dobrodziejstw naszych czasów” należy przede wszystkim zadbać o to, aby w rozsądny i krytyczny sposób z nich korzystały. Trzeba ustalić pewne zasady i określić ile czasu dziennie nasze dziecko może spędzać przed telewizorem, komputerem itp. Pół godziny lub godzina dziennie w zupełności wystarczy.
Dzieci nie powinny korzystać z urządzeń multimedialnych podczas spożywania posiłku, przed snem, czy w czasie przeznaczonym na naukę. Rodzic powinien kontrolować dziecko, podczas używania przez nie urządzeń multimedialnych. Dorośli mają obowiązek sprawdzania, co dziecko robi oraz jakie treści przegląda. Istotne jest, aby rozwijać w dziecku wiedzę o sobie, o swoich możliwościach i talentach, dbałość o umiejętność nawiązywania przyjaźni.
Pomocne w ograniczaniu korzystania z zaprezentowanych urządzeń będzie również spędzanie jak najwięcej czasu z dzieckiem. Poświęceniu mu uwagi, wspólna zabawa, rozmowa, nauka, a także wspólne wykonywanie codziennych zadań i obowiązków. Dobrym pomysłem może być również zadbanie o aktywność fizyczną dziecka. Pozwoli to na rozładowanie jego napięć i trudnych emocji oraz wpłynie pozytywnie na jego samopoczucie. Wyżej wymienione działania nie mają na celu całkowitego zaprzestania korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, lecz zdobycia umiejętności rozsądnego ich użytkowania.